ثبت شرکت خدماتی چگونه انجام می شود؟

اولین شغل 9 نفر از افراد بسیار موفق دنیا
اکتبر 5, 2017
نکاتی در مورد نحوه طراحی لوگو ( طراحی آرم )
اکتبر 12, 2017

ثبت شرکت خدماتی چگونه انجام می شود؟


همانطور که از نام شرکتهای خدماتی پیداست ، شرکتهایی هستند که حوزه اصلی فعالیت آنها ارائه خدمات می باشد که این خدمات خود به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از اموری از قبیل :
1-حمل و نقل
2- تعمیر و نگهداری ساختمان و ماشین آلات
3-امور آشپزخانه و رستوران
4- خدمات عمومی(نظیر نامه رسانی، تلفنچی، تنظیفات، نگهبانی، امور آبدارخانه، پیشخدمتی)
5- نگهداری و خدمات فضای سبز
6- چاپ و تکثیر
7- امور بهره برداری از تاسیسات
این هفت نوع فعالیت ، اصلی ترین نوع فعالیتهای شرکتهای خدماتی را تشکیل می دهند که هر شرکت با توجه به حوزه فعالیت خود می تواند یک یا چند مورد از آنها را در اساسنامه شرکت خود قید کند.
ثبت شرکت خدماتی با هریک از موضوعات فوق الذکر به غیر از دو مورد بلامانع است که این دو مورد شامل موارد 1 و 6 می باشند، یعنی حمل و نقل ، چاپ و تکثیر،استفاده از این دو مورد در موضوع فعالیت شرکت، نیازمند اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح می باشد اما 5 مورد دیگر برای به ثبت رسیدن مجوز خاصی نیاز ندارند.
ثبت شرکت حمل و نقل :
شرکتهای حمل و نقل خود به چند نوع تقسیم بندی می شوند که ثبت هریک از آنها مجوز خاص خود را نیاز دارد، به عنوان مثال حمل و نقل مسافر درون شهری نیازمند مجوز از اداره تاکسیرانی می باشد،هم چنین ثبت شرکت حمل و نقل بار و حمل ونقل مسافر برون شهری، نیازمند اخذ مجوز از پایانه های باربری و مسافربری می باشد،لازم به ذکر است منظور از اخذ مجوز موافقت اصولی است که ارگان مربوطه به شخص حقیقی می دهد و موافقت خود را با ثبت شرکت (شخص حقوقی) اعلام می نماید(نامه ی صادر شده از مرجع ذیصلاح خطاب به اداره ثبت شرکتها می باشد)
ثبت شرکت چاپ و تکثیر:
ثبت شرکت چاپ نیازمند ارائه مجوز از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی می باشد اما واژه تکثیر به تنهایی مجوز خاصی را نیاز ندارد و مانند سایر موضوعات عمومی که نیازمند مجوز نیستند قابل ثبت است و فقط ذکر کلمه چاپ است که به اصلاح یک شرکت را مجوزی می کند،لازم به ذکر است در بحث ثبت شرکت منظور از مجوزی بودن شرکت همان موافقت اصولی از مرجع ذیصلاحی است که در انتهای بحث ثبت شرکت حمل و نقل به آن اشاره شد.
در مورد پنج نوع دیگر شرکتهای خدماتی نیازی به ارائه هیچ گونه مجوز از ارگان خاصی نیست و برای به ثبت رساندن آنها می بایست مانند دیگر شرکتهای عادی عمل کرد.
ثبت شرکتهای خدماتی به دو صورت امکان پذیر است یا به عبارت بهتر می توان در دو قالب این نوع شرکتها را به ثبت رساند، اولی ثبت شرکت با مسئولیت محدود و دیگری ثبت شرکت سهامی خاص، برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود حداقل 2 نفر شریک نیاز است و برای ثبت سهامی خاص حداقل سه نفر سهامدار و دو نفر بازرس شامل یک بازرس اصلی و یک بازرس علی البدل مورد نیاز می باشد.
باید گفت که با توجه به آمار ثبت شرکتهای خدماتی، همواره ثبت این نوع شرکتها در قالب شرکت با مسئولیت محدود نسبت به ثبت شرکتهای سهامی خاص از تعداد بیشتری برخوردار بوده که وجود این مسئله دلایل زیادی را می تواند داشته باشد، به عنوان مثال کمتر بودن تعداد اعضاء،عدم نیاز به واریز سرمایه اولیه شرکت به حساب، نامحدود بودن مدت فعالیت هیئت مدیره، سهولت در هرنوع تغییرات در شرکت (نسبت به شرکتهای سهامی خاص)و... همگی این موارد باعث شده تا شرکتهای خدماتی بیشتر در قالب شرکت بامسئولیت محدود به ثبت برسند.
ثبت عنوان شرکتهای خدماتی
در مورد نام شرکتهای خدماتی نیز باید گفت ذکر واژه خدماتی در ابتدای نام شرکت بلامانع است و حسن آن، این است که وجود این کلمه در نام شرکت عاملی موثر در شناساندن حوزه فعالیت شرکت به مشتریان می شود. پس از ثبت شرکت و اخذ شماره ثبت و شناسه ملی در شرکتهای خدماتی بر اساس مصوبه شماره 38326/ت 27506 مورخ 81/9/5 و همچنین مصوبه شماره 84515/ت 34613 مورخ 84/12/15 هیات محترم وزیران، کلیه شرکت های خدماتی جهت عقد قرارداد با دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی می بایست نسبت به اخذ گواهی تعیین صلاحیت اقدام نمایند.
مراحل اخذ گواهی تعیین صلاحیت برای شرکتهای خدماتی :
1- جهت اخذ تاییدیه صلاحیت شرکت های خدماتی ، متقاضیان می بایست به انجمن های صنفی کارفرمایان شرکت های خدماتی، پشتیبانی ، فنی و مهندسی در استانی که شرکت ثبت شده است ، مراجعه نمایند .
2- شرکت های مشمول این دستورالعمل باید دارای دفاتر قانونی مورد تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده و ارائه مفاصاحساب مالیاتی و مفاصاحساب تامین اجتماعی و ارائه جواز کسب الزامی است .
3- انجمن های صنفی شرکت های خدماتی، پشتیبانی و فنی مهندسی موظف به اخذ مدارک کارفرمایان شرکت های خدماتی و تشکیل پرونده می باشند .
4- انجمن های صنفی موظفند پس از اخذ مدارک و تایید صحت و سقم آن نسبت به برگزاری کلاس های آموزشی و ارسال مدارک به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برای صدور گواهینامه اقدام نمایند . (در این مقاله سعی براین شد انواع شرکتهای خدماتی معرفی و نحوه ثبت و اخذ صلاحیت این نوع شرکتها تا حدودی تشریح گردد، کارشناسان مشاور موسسه ثبت شرکت ثبت ما همه روزه از ساعت 8 الی 22 آماده ارائه مشاوره
رایگان تلفنی و حضوری به شما متقاضیان محترم ثبت شرکت می باشند. هم چنین کارشناسان اجرایی و وکلای معتبر موسسه ثبت شرکت ثبت ما آمادگی دارند تا پس از عقد قراردا با این مجموعه ثبت شرکت مورد نظر شما را در کوتاه ترین زمان ممکن به نحو احسنت به سرانجام برسانند.

همانطور که از نام شرکتهای خدماتی پیداست ، شرکتهایی هستند که حوزه اصلی فعالیت آنها ارائه خدمات می باشد که این خدمات خود به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از اموری از قبیل :