ثبت شرکت سهامی خاص

تعریف شرکت سهامی خاص

طبق باب سوم قانون تجارت با عنوان ” شرکت‌های تجاری”، شرکت سهامی خاص ( به انگلیسی: Private Joint Stock ) به شرکتی گفته می‌شود که تمام سرمایه آن به هنگام تاسیس، منحصرا به وسیله موسسین آن تشکیل شده است.
حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص 1000000 ریال ( صد هزار تومان) است که به سهم مساوی تقسیم می‌شود و حداقل تعداد سهامداران به هنگام ثبت شرکت سهامی خاص باید 3 نفر باشد.
توجه داشته باشید که پس از ثبت شرکت سهامی خاص، سهام آن در بازار بورس قابل داد و ستد نبوده، ولی توسط مردم قابل معامله است.
پس از ثبت یک شرکت سهامی خاص، مسئولیت هر یک از سرمایه گذاران آن در قبال بدهی‌های شرکت به مبلغ سرمایه‌گذاری آن شخص در شرکت بستگی دارد.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص


تکمیل مدارک


کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده حداقل 3 نفر اعضا و 2 نفر بازرس
گواهی عدم سوپیشینه برای کلیه اعضاء و بازرسین (از پلیس +10)
اطلاعات برای تنظیم مدارک شرکت از قبیل موضوع فعالیت ،آدرس و کدپستی ، میزان سرمایه ،نسبت تقسیم سهام بین اعضا ، سمت اعضا و حق امضاداران شرکت.
گواهی افتتاح حساب بانکی 35% درصدی بنام شرکت در شرف تاسیس با امضا حق امضاداران.
پس ازکسب اطلاعات لازم و شماره حساب جاری اسناد تنظیم میشود(اساسنامه،اظهارنامه ،صورتجلسه )

فرآیند ثبت از طریق سامانه ثبت شرکتها :


ابتدا به سایت sherkat.ssaa.ir مراجعه نمایید.
در سمت چپ صفحه به قسمت سامانه پذیرش تاسیس و ثبت تغییرات مراجعه نمائید.
اطلاعات خود را به طور کامل وارد نمائید و در این خصوص میتوانید از فیلم آموزشی استفاده کنید.

مراحل ثبت نام


کلیه اطلاعات متقاضی و وکیل پرونده وارد کرده و نوع شرکت" سهامی خاص " انتخاب می کنیم.
اسامی در خواستی ( پنج نام انتخابی ) به ترتیب اولویت وارد می شود اسامی با از سه کلمه با ریشه فارسی انتخاب شود (از سه قسمت تشکیل شده و کمتر نباشد ).
سرمایه شرکت را با انتخاب گزینه "با نام عادی " وارد می کنیم (سرمایه اولیه حداقل 000 /000 /1 ريال می باشد).
اعضاء شرکت و بازرسین را به ترتیب با اطلاعات دقیق شناسنامه ای و سهام مورد نظر وارد می کنیم .رئیس هیات مدیره ،نائب رئیس هیات مدیره ، مدیرعامل ، عضو هیات مدیره .
سمت افراد و حق امضاداران مشخص می شود( رئیس هیات مدیره ،نائب رئیس هیات مدیره ، مدیرعامل ، عضو هیات مدیره و بازرس اصلی و بازرس علی البدل).
نوع روزنامه رسمی به درخواست موکل "ابرار " یا " جمهوری اسلامی " انتخاب می شود.
کپی کردن اطلاعات مدارک تنظیم شده در خواستی از طریق سامانه وارد می شود به ترتیب ،صورتجلسه ،اساسنامه ، اظهارنامه شرکت .
پس از بازدید مجدد از اطلاعات وارد شده گزینه" پذیرش نهایی " را انتخاب کرده برگه رسید پذیرش اینترنتی را دریافت می کنیم.(توجه :در صورت انتخاب گزینه "پذیرش نهایی" هیچ تغییرات قابل اعمال در پرونده نمی باشد).ظرف دو الی سه روز کاری نام ها مورد بررسی قرار گرفته و یکی از اسامی انتخاب می گردد .در صورت رد نام باید با موکل تماس گرفته برای ارائه اسامی جدید اقدام نمایند..پس از تایید یکی از اسامی مدارک آماده امضا توسط اعضاء و بازرسین شرکت می باشد.دو نسخه کپی از مدارک تایید شده از طریق سامانه ثبت را باید اعضاو بازرسین و سهامداران شرکت با امضا تایید نمایند.

تکمیل مدارک برای ارسال از طریق پست :



دو نسخه از مدارک امضا شده توسط کلیه اعضاء و بازرسین (اظهارنامه ، اساسنامه ،صورتجلسه )
کپی مدارک شناسایی برابر اصل شده کلیه سهامداران و بازرسین
گواهی عدم سو پیشینه کلیه سهامداران و بازرسین
اصل گواهی افتتاح حساب بانکی بنام شرکت
یک برگه از تایید نام و برگه ارجاع اینترنتی
اقرارنامه به تعداد کلیه اعضا و بازرسین یک نسخه
کلیه مدارک داخل پوشه پستی کامل پانچ شده توسط کارشناس ارسال پستی انجام می شود.
پس از ارسال پستی شماره مرسوله باید از طریق سامانه وارد پرونده شود.

پس از 10 روز کاری از طریق سامانه با شماره رهگیری نتیجه را پیگیری می کنیم در صورت صدور پیش آگهی یک نسخه از پیش آگهی و رسید پذیرش اینترنتی توسط وکیل پرونده و مراجعه به اداره ثبت شرکتها ، اصل آگهی و اسناد تائید شده را درخواست می کنند .در صورت بروز هر نوع نقص یا درخواست مجددی پس از تایید نام توجه داشته باشید باید در حین درخواست شماره پیگیری و تاریخ تائید نام قبلی را با نام تائید شده را وارد کنید تا تغییرات با تائید نام سابق انجام پذیرد.(مدت زمان انجام هر نوع رفع نقص 10 الی 12 روز کاری ).
پس از دریافت آگهی ثبت و اسناد تایید شده شرکت توسط وکیل ،اقدام برای واریز مبلغ روزنامه رسمی از طریق سایت (اینترنتی) و دریافت روزنامه رسمی شرکت طی 5 الی 7 روز کاری میباشد و مدارک ثبت شرکت با مسولیت محدود با روزنامه رسمی آماده تحویل به موکل می باشد .

چرا شرکت سهامی خاص ثبت می کنیم؟



برای اینکه هم شرکت سرمایه داشته باشیم که بانک ها تسهیلات ویژه ای تا 10 برابر سرمایه شرکت سهامی بدهند و از طرفی از تشریفات شرکت سهامی عام به دور باشیم.

ثبت شرکت به 2 صورت قابل انجام است:



توسط خودتان
توسط وکیل
در انتهای صفحه به مقایسه ثبت شرکت توسط خودتان و وکیل خواهیم پرداخت.

شرایط لازم اولیه جهت ثبت شرکت سهامی خاص



حداقل 3 نفر عضو اصلی در شرکت که به سن قانونی رسیده باشند. (18 سال تمام)
اعضا هیئت مدیره باید حداقل از 2 نفر تشکیل گردد و اعضا و هیئت مدیره باید حداقل دارنده یک سهم باشند و اعضا و هیئت مدیره نباید دارای سوءپیشینه کیفری باشند.
حداقل سرمایه شرکت باید صد هزار (100.000) تومان باشد. طرفین باید 35 % مبلغ تعهد شده را در حساب بانکی افتتاح شده واریز نمایند.
داشتن آدرس و کد پستی حقیقی

معایب و محاسن شرکت سهامی خاص



معایب:



وجود مقررات بیشتر در شرکت های سهامی: برخلاف شرکت خای تضامنی از اهمیت و پیچیدگی بیشتری برخوردار است زیرا وجود مقرراتی مانند نحوه تقسیم سود و زیان و نحوه نگهداریدفاتر مالی و نحوه تشکیل مجامع عمومی و نحوه گزارش سود و زیان به سهامداران و ... در شرکت های سهامی به مراتب پیچیده تر از شرکت های تک مالکی و تضامنی است.
وجود مالیات بر درآمد در شرکت های سهامی به دلیل اعمال کنترل های قانونی و بر اساس قواعد و قوانین مالیات های مستقیم می بایست ابتدا 10 % از درآمد مشمول مالیات به عنوان مالیات شرکت محاسبه و به ترتیب مقرر در قانون مربوطه به عنوان مالیات پرداختنی در نظر گرفته شود.

مزایا:



سهولت نقل و انتقال سهام: از آنجاییکه سرمایه سهامداران در شرکت های سهامی به قطعات کوچکتری به نام سهام تقسیم گردیده و بعضا این سهام بی نام نیز می باشد لذا نقل و انتقال آن دارای سهولت ویژه ای است.
تجمع سرمایه های کوچک: می توان با جمع آوری سرمایه های کوچک و در محیطی دوستانه به انجام فعالیت تجاری پرداخت.
محدودیت مسئولیت سهامداران در شرکت های سهامی: یکی از خصوصیات مهم شرکت های سهامی ، محدود بودن مسئولیت سهامداران در قبال سهام آنهاست.
تعیین هیئت مدیره در شرکت های سهامی: بر اساس ماده 170 قانون تجارت شرکت سهامی به وسیله یک هیئت مدیره از طریق صاحبان سهام انتخاب شده اند.

شرکت سهامی خاص برای چه فعالیت هایی مناسبند؟



به طور کلی محدودیت فعالیتی ندارد و قانونگذار شرکت سهامی را هرچند فعالیت آن تجارتی نباشد شرکت بازرگانی و تجاری محسوب می نماید.

مالیات شرکت سهامی خاص چگونه می باشد؟



همانطور که جزء معایب شرکت های سهامی خاص گفته شد، شرکت های سهامی خاص باید 10 % از کل درآمد به عنوان مالیات شرکت محاسبه و وصول شده و از کل درآمد مشمول مالیات پس از کسر 10 % نسبت به بقیه بر طبق بندهای قانون مالیات های مستقیم اعمال می شه. با اظهارنامه مالیاتی مناسب و حساب و کتاب های دقیق می تونید مالیات متفاوتی بپردازید.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت های سهامی خاص:



تکمیل دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص.
تکمیل دو نسخه اساسنامه شرکت سهامی خاص.
ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین.
کپی شناسنامه و کارت کلی برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین در دفاتر اسناد رسمی و یا وکیل رسمی شرکت.
در صورتیکه اعضا هیئت مدیره یا سهامداران اشخاص حقوقی باشند، ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده (در سربرگ شرکت) و کپی شناسنامه و کارت ملی نماینده شخص حقوقی.
در صورت داشتن سهامدار خارجی برای اشخاص حقیقی ارائه کپی برابر اصل پاسپورت و برای اشخاص حقوقی ارائه گواهی ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شده حاوی آخرین وضعیت شرکت.
ارائه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری کلیه اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت (مراکز پلیس +10)
ارائه اقرارنامه در متن صورتجلسه جهت کلیه اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت مبنی بر اینکه مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141ق.ا نبوده و هیچگونه ممنوعیت قانونی موضوع مواد 111 و 126 قانون تجارت برای آنها جهت عضویت در هیئت مدیره و مدیر عاملی وجود ندارد.
مدت زمان لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص:

یک ماه و نیم الی 2 ماه پس از تکمیل مدارک و ارائه گواهی بانکی.

فرایند ثبت شرکت سهامی خاص



طبق روال شرکت با مسئولیت محدود با تفاوت : ارائه گواهی بانکی.

اقداماتی که توسط شما انجام می شود:

تماس با گروه ثبت ما و هماهنگی جهت جلسه حضوری و یا غیر حضوری برای بستن قرارداد.
تکمیل مدارک و اطلاعات اولیه مورد نیاز
امضاء اوراق توسط سهامداران و اعضاء شرکت
اقداماتی که توسط گروه ثبت ما انجام می شود:

تکمیل مدارک درخواستی شرکت
تعیین 5 نام شرکت به ترتیب اولویت
مشخص نمودن سهام سهامداران
مشخص نمودن سمت اعضا
تعیین مبلغ سرمایه
ارائه گواهی افتتاح حساب بانکی به نام شرکت در شرف تاسیس (توسط موکل)
ثبت در سامانه اطلاعات و گرفتن پذیرش
گرفتن نام از سامانه
گرفتن امضا اعضا در مدارک اصلی شرکت
ارسال مدارک از طریق پست به اداره ثبت
مراجعه وکیل با پیش آگهی برای گرفتن پرونده
انجام روزنامه رسمی در سایت و پرداخت هزینه
ارائه مدارک به موکل