رتبه بندی شرکت های پیمانکاری و انواع آن

ورود و خروج اعضاء در شرکتها
آوریل 10, 2017
اخذ رتبه مشاور – اخذ رتبه بندی مشاوران
آوریل 13, 2017

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری و انواع آن

سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق (معاونت فنی و عمران استانداری فعلی) شرکت ها را به دو گروه مشاور و پیمانکار تقسیم بندی نموده و برای شرکت های پیمانکاری رتبه ۵ و ۴ و ۳ و ۲ و ۱ تعریف می نماید که در واقع ۵ پائین ترین و ۱ بالاترین رتبه محسوب می شود و برای شرکت های مشاور رتبه ۳ و ۲ و ۱ تعریف می نماید که ۳ پائین ترین و ۱ بالاتربن رتبه است. برای رتبه بندی شرکت های پیمانکار ملاک اصل تعداد نیروی فنی و مهندسی حاضر در هیئت مدیره یک شرکت است ولی برای رتبه بندی شرکت های مشاور علاوه بر نیروی فنی و مهندسی، امکانات فنی و نرم افزاری آن شرکت ها نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد. برای ارتقاء رتبه از ۵ به ۱ در شرکت های پیمانکاری مبلغ ریالی پروژه های انجام شده در ۱۵ سال اخیر توسط شرکت و نیروی فنی و مهندسی شرکت ارزیابی می گردد و در صورتی که شرکت امتیاز مورد نظر را کسب کند و اظهارنامه مالیاتی واجد شرایط را داشته باشد در آن صورت می تواند رتبه خود را از ۵ به رتبه های بالاتر ارتقاء دهد . در خصوص شرکت های مشاور نیز برای ارتقاء از پایه ۳ به پایه ۱ مبلغ ریالی پروژه های انجام شده در ۱۵ سال اخیر، نیروی فنی و مهندسی، اظهارنامه مالیاتی، امکانات فنی و نرم افزاری ملاک است. در صفحات دیگر این سایت زمان و شرایط و مدارک لازم جهت اخذ رتبه ۵ پیمانکاری و ۳ مشاور و رتبه های بالاتر از هر دو گروه به طور مجزا قید شده است.

پیمانکاران بر حسب توان یا پایه برای اخذ رتبه پیمانکاری به شرح زیر طبقه بندی می شوند:
نوع اول: پیمانکاران حقیقی و اشخاص حقوقی بخش خصوصی ایرانی که صددرصد ( ۱۰۰ %) سهم الشرکه یا سهام آنها متعلق به اشخاص حقیقی ایرانی باشد.
نوع دوم: پیمانکارانی که صددرصد( ۱۰۰ %) مالکیت سهم الشرکه یا سهام آنها متعلق به دولت، شهرداری ها، موسسات یا نهادها و ارگانهای انقلاب اسلامی یا دیگر مؤسسات عمومی و عام المنفعه باشد.شرکت های دولتی که با اجازۀ قانون تشکیل می شوند، نوع دو محسوب می شوند.
نوع سوم: گروه های مشارکت و سایر پیمانکارانی که حائز شرایط نوع اول و دوم نباشند، نوع سوم محسوب می شوند.شرکت هایی که صددرصد( ۱۰۰ %) سهام آنها متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی نوع اول باشد، نوع یک محسوب می شوند.سایر اشخاص حقوقی عمومی (نظیر دولت، سازمان های دولتی، شهرداری ها، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و …) از نظر این آیین نامه پیمانکار محسوب نمی شوند.
پیمانکاران با توجه به معیارهای صلاحیت در پنج پایه(از بزرگ به کوچک از نظر توان و ظرفیت)به شرح زیر طبقه بندی می شوند:
الف- پیمانکاران پایه یک
ب- پیمانکاران پایه دو
پ- پیمانکاران پایه سه
ت- پیمانکاران پایه چهار
ث- پیمانکاران پایه پنج
معیارهای صلاحیت:
معیارهای تشخیص صلاحیت پیمانکاران عبارت است از:
الف- ارزشیابی
ب- تخصص و تجربه
پ- توان مالی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق (معاونت فنی و عمران استانداری فعلی) شرکت ها را به دو گروه مشاور و پیمانکار تقسیم بندی نموده و برای شرکت های پیمانکاری رتبه ۵ و ۴ و ۳ و ۲ و ۱ تعریف می نماید.